میثم ظهوریان، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:در مورد اختلال ایجاد شده در شبکه بانکی جلسه با وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و مدیران عامل چهار بانک مسئلهدار داشتیم.
وی افزود: مشکل ایجادشده به واسطه حمله به زیرساخت و هسته خدماتی ۴ بانک که توسط شرکت خدمات انفورماتیک ارائه میشود اتفاق افتاده است و شرکت ارائهدهنده خدمات شتاب و شاپرک نیز هست و شرکت بورسی است که بانک مرکزی ۴۶ درصد سهام آن را دارد و سه بانک مشکلدار نیز در آن سهامدار هستند.
ظهوریان، افزود: با وجود بررسیهای انجامشده توسط نهادهای مختلف تاکنون منشأ و دلیل حمله اصلی مشخص نشده است و حتی تغییر سختافزار هم نتوانسته است مشکل را حل کند.
وی گفت:سامانههای بین بانکی دچار مشکلی نشدهاند و در حال حاضر از ظرفیت آن برای حل مشکل استفاده شده است و خدمات پایه چهار بانک برای مردم فعال شده است و برآورد این است که تا دو هفته دیگر مشکل حل شود.
او با تاکید براینکه در حمله اخیر نشت اطلاعات مردم اتفاق نیفتاده است افزوده است: مشکل بانک توسعه صادرات حل شده و بانک تجارت نیز اغلب خدمات خود را راه اندازی کرده است، اما دو بانک دیگر از سامانه هور استفاده میکنند وبانک صادرات نیز برآورد کرده است به جز خدمات چک تا انتهای هفته بقیه خدمات را راهاندازی خواهد کرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: زیر ساخت سخت افزاری خدمات بانکی در ایران مین فریم شرکت IBM آمریکا است که دارای ریسک قابل توجهی است.
بیش از ۱۰ روز از حمله سایبری به بانکهای ملی، تجارت، صادرات و توسعه صادرات میگذرد، اما مشتریان این بانکها همچنان نمیتوانند از همه خدمات این بانکها استفاده کنند و بسیاری از امورشان بلاتکلیف مانده است.